Vi har nu börjat sätta microliten på väggarna. Microlit är en slät väv som man sätter för att förstärka väggen.
Gips är ju inte så slagtålig tyvärr, men med denna väv på ytan så blir väggen tåligare mot slag och repor. Och risker för sprickor i skarvarna är nästan obefintlig. Det är dock ingen mirakelduk men jag tycker nog att de slantarna som det kostar extra är värt mödan att få dit den. Det finns fler fördelar bla att färgen torkar på en homogen yta. Det vill säga att underlaget suger jämnt över hela ytan. På gips har du dels pappret på skivan och spacklet i skarvarna som suger olika och skillnader kan då uppstå i glansen tex. 
 
Här har vi limmat upp den stora höga väggen och satt en våd till vänster.
Jag har valt ett lätt pigmenterat lim för att minimera risken för blåsor tex. 
 

Färdigvävat i köket. Det finns grundad väv att köpa men jag föredrar den klassiska då man ändå måste måla två ggr på en färdiggrundad väv för att det skall likna något av klass.
 
Använder mig av en väv-vagn när vi vävar väggarna, underlättar mycket och vi håller väven hyfsat ren från smuts.
 
Har börjat att grunda upp väggarna.
Jag använder givetvis en grundfärg anpassad för väv. Färgen skall minska risken för ojämn insugning av toppfärgen.
 
Det blivande taket på plats. Uppströat och klart i prydliga högar. Ligger med tyngder ovanpå pga de inte skall vrida sig nu när de ligger och acklimatiserar sig i huset. Fick de grundade med en alkydemulsion. Mycket bra men lurar ändå på kvisten och dess genomslagskraft.
 
Med vänlig hälsning P & M
 
Götenehus. Björkås. microlit. Jotun.,

Kommentera

Publiceras ej