Så har snickarna lämnat över till byggherren, det vill säga undertecknad, som nu skall ge sig på gipsen.
Med måleri som yrke så var man inte helt nöjd med gipsningen. Jag vet inte om jag är petig, men sprickor i gipsen, ej avfasade kanter och glipor mellan skivor tycker inte jag är helt ok. Man skall väl tillägga att de är vana vid att jobba med "sina" målare och jag vet att då löser man problem sins emellan och slutresultatet blir i de flesta fall väldigt bra. Men i detta fall blir det så att jag inte kan jobba rationellt, för de måste rätta till de brister som finns innan jag kan köra på. Nu låter jag gnällig men jag tycker faktiskt man kan göra en avsyn innan man lämnar över, i synnerhet när kunden är en ny bekantskap. Men nu skall jag påpeka att det ser bra ut överlag och det finns några hundra kvadrat att spackla igenom och killarna har slitit på bra. Vi är mycket nöjda med bygget rent allmänt. Men som målare skall man till samma fläck kanske 5-6 ggr och därför är det viktigt med "flyt" i jobbet så inget släpar. 
 
Val av spackel blev Dalapro. Jag kunde likaså valt tex Alcro, men Dalapro har levererat jämnast tycker jag. Spackel är det branschen har störst problem med att leverera en jämn kvalitet på. Man har gått från sand till olika former av plast och flygaska som viktiga fyllnadsmedel. Som yrkesman vill man att spacklet fyller, är lätt att jobba med och lätt att slipa. Sen vill man gärna att dammet faller till golvet. Vissa sorter yr som en snöstorm. Val av spackeltyp styrs av vilken underlagstyp/ytbehandlingstyp (målning, tapet etc.) som skall utföras samt vilken typ av appliceringsmetod som skall användas.

Behandling av gipsskivor.
Första spacklingen bör göras med ett spackel anpassat för pappersremsa. I mitt fall dalapro joint. Man spacklar först igenom skarven, sätter dit remsan med rätt sida inåt och spacklar sedan vått i vått med ett tunt lager ovanpå. Dagen efter slipar man av lite lätt och spacklar skarven igen, fast denna gång med dalapro medium. Spackelns bredd ökas nu med ca 50-100 mm.
Lägger du ett tredje lager med ett sk finspackel ökar du på ytterligare i bredd på spacklingen.
 
Hörnjärn som jag ska montera själv är ej av stål utan av plast som limmas dit. Dessa spacklar jag med grovspackel första gången. Andra omg spacklar jag med medium spackel som ger bättre finish. 
I våtutrymmen ska i princip samma metod användas fast istället använder jag ett spackel för våtutrymme. I detta fall Dalapro hydro. Spacklet är blått till färgen och innehåller ofta ett mögelskydd.
 
Söker man en ytfinish i den högre skolan så lägger man skrapspackling på hela gipsväggen. Det är först då du får väggen att suga upp färgen jämnt. 
Annars har du två olika underlag som tar upp färg. Gipsens papper och spacklet i skarvarna.
I mitt fall: både skrapspackling och microlit. Jag hoppas då nå en homogen yta som inte lämnar glans skillnader på släpljusväggar. Jag kommer att testa ett rullspackel vid namn dalapro rull nova för detta. Små generella tips och knep från målaren i hushållet. 
 
Så nu kör vi på. Prioriterade utrymmen blir tvättstugan, köket och badrumstaken. Alla utrymmen som andra yrkesgrupper skall in i inom kort.

 
Med vänlig hälsning P & M
götenehus. Björkås. Dalapro. spackel.,

Kommentera

Publiceras ej