Efter två veckors intensivt arbete har jag spacklat igenom hela huset 3 varv.
Har dock släppt de två små sovrummen pga de är fyllda med material. 
Vad har jag då gjort:
Pappersremsa satt i klisterspackel, sen följde två ggr med mediumspackel. Sen har vi limmat tvärskarvarna och monterat hörnjärn som givetvis spacklats ut.
På det har vi grundat och kvistlackat fotlist samt grundat och strykt våtrummen med täckfärg 1 gång. Tycker faktiskt jag jobbat på rätt bra om jag får bedöma detta ha ha.

Det stora badrummet efter 1 strykning med våtrumsgrund. Dessa är lätt transparenta färger i regel.


Det runda fönstret som har en smyg av masonit grundades innan spackling pga vidhäftningen skulle förbättras.


Lite kladdigt blev det när hörnjärnet skulle monteras i detta parti. I detta fall limmar man hörnjärnet i klisterspackel.

Färdigspacklad i köket.

Avslipat och klart innan kvistlackningen startade av fotlist.

Valde att kvistlacka med Jotuns spärrgrund. Sigma färg har en bra isoleringsfärg också för den som är nyfiken. Tänkte först blanda till egen shellack som är överlägset bäst vad gäller isolering av kvistar. Men tiden rinner iväg och när jag tittade över materialet så måste jag säga att det är hög klass på virket. Väldigt lite kvist.
10-15 % av listerna innehöll kvist och då var det små utslag här och där.
Tummen upp för detta!!

Måste säga att jag blev nöjd över att jag valde bort färdigmålade smygar i mdf material. Nu ser det lite mer arbetat ut och det gillar jag. 


Kulör är svårt.
Några nyanser av grått. Nu ser de mörkare ut än vad de är i verkligheten, men vi har valt kulör som har lite grönt i  bla har fönsterbänkskivorna lite grönt i stenen. Och att denna färgen då blir varmare med den typ av spotlight som vi valt. Vi valde en annan typ av ledspot än den som elektrikern rekommenderade pga den har föreslog ger ett kallt led-ljus.
Vi vill ha den varma känslan och typen av ljus påverkar kulören mycket.

I veckan som kommer fortsätter jag att slipa med Mr giraff.



Min bäste vän just nu. Kopplad till en dammsugare blir detta riktigt bra.
Den långa varianten är originalet till denna fick namnet giraff pga halsen skulle jag tro. Sen följer vi upp med microlit, en slät väv som vi sätter på väggar och tak för att förstärka dem.

Med vänlig hälsning P & M





Götenehus. Björkås. Jotun.,

Kommentera

Publiceras ej