Nu när bygget står och vilar och vädret är gynnsamt, så har tanken slagit mig att det kanske hade gjort gott att få måla till de delar som dels är ogrundade men också att kunna nyttja ställningen när den väl står där.


Simpsen och vindskivorna är de ytor som ev blir målade om vädret tillåter.
 
Götenehus ser ut att ha gjort ett gediget målerijobb på fasaden och vindskivor. Efter ett samtal med Götenehus måleriavdelningen så visade det sig att huset både är grundat och en mellanstrykning är gjord på fabriken. Med en ren alkydprodukt från Nordsjö. Har i min yrkesroll (måleri) knappt varit i kontakt med Nordsjö. Underligt kanske, men andra koncerner har varit bättre på att att rekrytera målerier till att jobba med deras produkter. 
 
Jag har iaf bestämt mig för att använda Jotuns välkända och inarbetade serie demideck. Har väl inte jättemånga jobb i bagaget ihop men varje år dyker det upp förfrågningar om att måla hus för nöjda demideckare. Och jag kan väl inte påstå att jag blivit avskräckt av det jag sett. Och när jag under åren fått möjlighet att måla med flera olika leverantörer så tycker jag att Jotuns demideck serie är den bästa. God täckförmåga, bra följsamhet och torkar inte för fort, utan hinner bilda en snygg film på fasaden innan den "stannat". God kulörstabilitet, långa intervaller mellan renoveringarna, är också bra egenskaper. Notera nu att detta är inget generellt råd från mig utan varje fasad är unik, men man bör alltid undersöka noga vad respektive yta är målad med innan och försöka följa det systemet, Tex linolja, slamfärg osv.
I detta fallet har både Nordsjö och Jotun gett klartecken för att måla fasaden med Demideck. En liten nackdel är väl grundfärgen Visir som nästan är transparant (ljusbrun) och lite väl blaskig att måla med. Men nu är det inte många kvm som jag behöver grunda med visir och ihop med Demideck blir 
slutresultatet väldigt gott. 

Då återstår bara själva kulörvalet. 
Jag tror att jag & Maria är överens om att huset blir vitt, i detta fallet s0502-y.
En lite ton av gult säger nr ovan.
Tror dock att vissa partier får någon gråton längre fram. Vi får se, just nu känns det iaf viktigt att få grunda det trärena innan ställningen åker ner.
Om vädret tillåter mer målning så får vi kanske lägga några minuter på att välja en gråton också. 
 
Med vänlig hälsning Patrik & Maria.
Götenehus. Björkås. Demideck. Jotun.,

1 kommentarer

Tore

27 Feb 2014 14:15

0502, nice. I folkmun kallat Tidaholmsvit!

Jag målar med samma kulör här hemma idag =)

Kommentera

Publiceras ej